novinky – nové projekty

Z hlediska počtu nevysvětlitelných jevů, dějících se v poslední době, se toto modelářské relaxování povedlo. Nejen, že jsme se opět posunuli ve vývoji dílčích cílů, ale směle plníme i ty hlavní. Za tónů dobových skladeb a rozhovorů, linoucích se z rádia, jsme komorně oslavili sté výročí založení naší republiky, postavili několik vagonů, modulů a vypili pár piv.

Ale hezky popořádku. Každý pátek zahajují tyto víkendy děti, které chodí na modelářský kroužek. V současné době pracují na kolejišti H0 (větrný mlýn, bytový dům) a pomáhají s tvorbou obloukových traťových modulů k modulovce 137. Za tento víkend jsme stihli další čtveřici obloukových modulů připravených pro terraform a následnou pokládku kolejí. Takto připravených modulů máme již 7 z dvanácti kusů.

Částečné zdržení pokládky kolejí do oblouků vidíme tvorbu formy. Neboli formy, která nám dodrží přesně poloměr oblouku. Princip máme vymyšlen. Energie vynaložená k získání formy ale není jen naše – s tím je potřeba počítat. Hledáme možnost frézovat na CNC v okolí Ústí nad Labem. Bude toho totiž mnohem více 😉

Naše modulovka se tedy rozrůstá o 12 obloukových modulů. Stanice Hora sv. Šebestiána má z hlediska provozu jeden velký plus. A to, že osy kolejí na konci zhlaví svírají pravý úhel. Vytvořili jsme tedy první základní layout z toho, co máme (přesněji psáno – co budeme mít brzy 🙂

 
 
 

Je možné samozřejmě postavit testovací layout tak, aby oba konce byly uzavřené. Tato možnost ovšem neposkytuje pohodlné testování. Souprava prostě bude jezdit dokola a my uzavřeni v této smyčce si můžeme procvičovat první cvik z pěti tibeťanů 🙂

Když už jsme u těch plánů, proč také neukázat první verzi projektu naší další stanice. Celkem 6 modulů dle skutečných terénních reliéfů. Délka 6,5m. Staniční budova, skladiště, dvě rampy, výtopna s ubytovnou, točna, strážní domky s výhybkářskými boudami. To vše tvoří stanici Křimov.

 
 

Z hlediska provozu třísměrný dopravní uzel. 3D projekt je rozpracovaný. Jsme v začátcích a teprve dáváme dohromady projektovou dokumentaci. Teréní profily uděláme dle osvědčené metody z geodetických dat. Vymýšlíme nové metody vyřezávání pražců pro výhybky a jejich konstrukci. Chtěli bychom si některé ve spolupráci s KK-koleje vytvářet sami.

 

Na naší modulovce budou mít všechny drážní budovy vlastní stavebnici. Ve spolupráci se Stav-model jsme již dokončili fotodokumentaci ke staniční budově Hora sv. Šebestiána a bude brzy nabídnuta k prodeji. Z naší produkce pracujeme na stavebnici strážního dvojdomku HSŠ a skladiště HSŠ. Na následujících obrázcích vidíme strážní dvojdomek na reitzenhainském zhlaví.

 
 

Výhybkářská stanoviště měla dle modelované doby dvě pozice. První vyvýšená (na 3D projektu dřevěná bouda), druhá pozdější na místě vedle kolejí. Na dalším obrázku je pozice strážního domku z hlediska modelu.

 
 
Fardyho vagonka se během víkendu nezastavila ani v noci, kdy už traťoví dělníci a kopáči již dávno spí. O tom, co Fardy připravuje ve spolupráci s několika subjekty, vám jistě přinese samostatný článek. Naučil jsem se, že čtyřnápravový výsypný má označení Sav a čtyřnápravový plošinový s odebíratelnými vysokými stěnami je Paov 🙂

Výsypné vagony a jejich podvozky dostaly kvalitní nátěr z Ladizových lakoven.

 
 

Náš spřízněný modelář z Chomutova Jarda vymodelařil dřevěnou boudu, která se nacházela na druhé straně stanice HSŠ. Dříve se jednalo o dopravní kancelář pro traťmistry (na fotce z roku 1916 byla budova zděná s komínem). Poté byla budova zbourána a nahrazena dřevěnou stavbou bez komínu. Jako druhou verzi budovy bude Jarda stavět právě tu zděnou. Jarda též dostal podklady pro stavbu výhybkářských stanovišt (ve verzi z první republiky i verze válečné).

 
 

Druhou verzi dřevěného mostu na křímovském zhlaví stanice HSŠ Jarda již také dokončil. Most se oproti původní verzi drží striktně projektového plánu. Není nabarvený, ale zapustili jsme ho mořidlem (což jsme si definovali jako normu). Struktura dřeva krásně vynikla.

 
 

Velmi krásným završením celého svátečně naladěného víkendu bylo formování a úprava základního terénu pod mostem a jedním přiléhajícím obloukem. Celý modul působí celistvě, pevně. Perlit dodal terénu nový rozměr a barva větší hloubku. Bude zase čím se chvíli kochat 🙂 Více fotek najdete v našich galeriích a více informací vám naservírujeme zase příště. Přejeme příjemný podzimní čas.

 
 
 
 
 

[gs-fb-comments]

1 komentář u „novinky – nové projekty

Komentáře nejsou povoleny.