„Nulté“ setkání klubu USTTI v Povrlech

Nápad pro realizaci provozního setkání našeho klubu vznikl již v daleké minulosti. Uskutečnit podobnou akci jako to dělají kolegové ze Zababova byl jedním z cílů našeho klubu. V tělocvičně, na několik dní a v komunitě lidí se stejnou diagnózou. Na základní škole v Povrlech proběhlo „nulté setkání“ klubu USTTI. Oficiálním názvem USTTI POVRLY 2020. Bohatou nadílkou nových zkušeností, informací a obrazových materiálů vás provedu tímto článkem.

Věrní fanoušci určitě ví, že na našich stránkách existuje seznam cílů, které jsme definovali již před pěti lety. Relativně i subjektivně dlouhá historie „výhybky“ se již rozrostla mezi modelářskou obec a úspěšně přehazuje sem a tam. Tímto setkáním naplňujeme další z našich dlouhodobých cílů a zbývá už jen jediný.

  • Vystavovat moduly na příležitostných akcích nebo v muzeu.
  • Navštěvovat s moduly provozní setkání.
  • Založit novou tradici realizace modulového setkání.
  • Aktivity a modelářskou činnost realizovat ve vhodném prostoru – zřízení modelárny a možnost využívat dílny.
  • Podporovat železniční modelářství mezi mládeží formou kroužků a motivovat je ke studiu technických oborů.

Vzhledem ke stavu, který panoval v dobu konání tohoto setkání, se naskytla jedinečná možnost realizovat něco takového. To, co jsem (jsme) prožil(i) od středy 6. května až do neděle byla čistá oslava modelářství jako takového. Je to hold pro všechny modeláře, nadšence i fanoušky. Zároveň to byla obrovská výzva, něco nového a začátek slavné tradice našeho provozního modulového setkávání v tělocvičně na základní škole v Povrlech. Příště již i pro veřejnost – děti, rodiče i komunitu, s více stanicemi a nějakým zajímavějším layoutem. Ale vraťme se k minulosti.

Celý layout tvoří jen osm modulů. Vytvořili jsme scenérii stavu stanice několik let po druhé světové válce. I přes to, že v té době stanice fungovala jen pro občasnou nakládku dřeva (a z jedné strany), nechali jsme ji prohnat nákladními vlaky i nepřípustnými lokomotivami. Také probíhal posun a řazení vagonů ve stanici.

Termín uskutečnění nultého ročníku USTTI POVRLY byl inspirován letošním nerealizovaným setkáním v Jaroměři. Touto dobou bych se svými traťovými dělníky s logem výhybky montoval moduly ve sportovní hale a s ostatními ze zababovské komunity TT-Provoz stavěl skvěle vypadající layout. Prožil s nimi několik dní plného provozu na modulové stanici. Věděl jsem, že ceduli „Křímov nákladiště“ využiji a není lepšího okamžiku, než který se naskytl právě v této zajímavé době.

Jednalo o on-line streamované setkání, kterého bylo možno zúčastnit se živě přes různé virtuální kanály a anály.

Filmovou techniku jsem oprášil z dávných dob, kdy kamera a střih naplňovaly můj žebříček zájmů na předních místech. Využil jsem tedy svých zkušeností i naučil se řadu nových. Streamoval jsem poprvé v životě, realizoval živé vstupy dle narychlo sesmoleného harmonogramu a připravoval celé setkání bez jakékoliv cizí pomoci.

Kamery byly celkem dvě. Mobilní telefon iPhone na provizorně vytvořeném stativu a Canon HV30 (ještě na magnetické pásky). Rychle jsem musel zprovoznit programy, které komunikovaly s počítačem přes stařičké rozhraní FireWire. Zvolil jsem volně dostupný software OBS Studio v kombinaci s VLC Video Lan Organizator. K mému překvapení vše fungovalo na druhý pokus tak, jak mělo. Vysílal jsem přes FB – živé vstupy s komentářem a YT – živý denní stream na plochu stanice. V následujícím odstavci vypíšu ty postřehy, které se během streamu objevily a které mi poslouží do budoucna jako vodítko ke zlepšení.

  • Při živých vstupech na mobilní telefon byl převrácený obraz. Důvodem není vada, ale prostě to tak ty mobily mají, pokud s někým živě hovoříte a máte převrácený obraz tak, abyste se viděli. Když jsem mobil otočil a obraz byl správně převrácený, nebylo zase slyšet co říkám. Řešením je externí mikrofon k mobilu, který jsem ale v dobu konání akce neměl k dispozici. Fanoušci, kteří sledovali přes FB viděli zrcadlové převrácení vertikální osou.
  • Pozice druhé kamery byla omezena krátkým dvoumetrovým kabelem, který byl připojen ke stolnímu počítači. Nemohl jsem tedy s kamerou manipulovat dle svých představ a bylo velmi obtížné se z jedné strany modulů pohybovat. Delší firerwire kabely se bohužel nevyrábí. Řešením je další kamera.
  • Kvalita obrazu silně závisí na kvalitě wi-fi signálu, který nebyl vždy v tělocvičně úplně ideální. Zároveň FB nemá tak kvalitní stream jako YT. Řada fanoušků tak byla ochuzena o kvalitní obraz. Když se ale zpětně podívám na záznam, tak to není tak hrozné. Do budoucna bych chtěl vysílat minimálně ve fullHD.
  • Zvuk z provozu je výborný. Když vám zahouká lokomotiva v prázdné tělocvičně, tak je to slast pro modelářské uši. Můj starý dobrý mikrofon Olympus LS-10 odvedl úžasnou práci.

Vůbec vymyslet umístění techniky a zázemí v tělocvičně tak, aby to bylo vše šlapalo, byl docela oříšek. Řada věcí se řešila za provozu. Řešil jsem například to, jak rozestavět moduly pro vznik kvalitní fotky bez rušivého pozadí. Jak nasvítit scénu i jak použít denní světlo přicházející skrz okna tělocvičny. Nastavení fotoaparátu pro noční focení, teplotu barev z různých zdrojů světla. Omezení, se kterými jsem se potýkal byla např. hudba, kterou jsem si v tělocvičně pouštěl (a tím ve videu samozřejmě porušoval autorská práva). Proto živé vstupy (ze statické kamery na stanici) byly většinou bez hudby a zvuk byl puštěn jen na posun či provoz ve stanici.

Na stavbu modulů se můžete podívat na následujícím krátkém videu 🙂

Před ostrým provozem (posunem ve stanici) i finálním focením a natáčením se muselo rychle stihnout několik modelářských restů.

  • První etapa flokování terénu se nestihla celá, protože to je běh na delší trať. Došel matroš na flok a neustále se přebrušovaly cesty, plevelil se povrch a vůbec to je taková nikdy nekončící činnost 🙂 Ten kdo tvoří krajinu ví, o čem je řeč.
  • Narychlo jsem musel staniční budovu uvést do vystavovatelného stavu. Tzn. střechu jsem sloupnul z předcházející verze staniční budovy, okna jsou zatím jen vložená. To samé platí o komínech. Není hotových x věcí.
  • Stihl jsem na krátkém úseku vytvořit podstavce pro drátovody.
  • Airbrush byl k dispozici celý týden. Fardyho vagonka nestíhala chrlit nové vagony a nakonec všechny dostaly tu správnou barvu, háky i šroubovky.
  • Drobnosti typu náklad kulatin na oplenové vozy byly vytvářeny za provozu.

Nakonec bylo vše připraveno a v sobotu mohl propuknout ostrý provoz! L. Křenek (alias Fardy) se mohl vžít do obsluhy celé stanice a otestovat nové vozy s háky a šroubovkami. Strojvůdce Z. Aulický (alias pan Zdenda) na vlastní kůži zažil, jak je důležité sžít se s lokomotivou a dokonale ovládat její pohyb. Po několika minutách ale zavládla dokonalá harmonie a totální modelářský rauš. Snad je to vidět z fotografií i videí, které jsem během setkání vytvořil a sestříhal. Posunovali jsme ozvučenou parní lokomotivou 551.1.

Jak jsem se již zmiňoval na začátku tohto článku, chtěl jsem původně modelovat dobu nákladiště Křimov. Pokud si zavedu svůj osobní striktní level, tak tento cíl splněn nebyl. Po trati se pohybují nepřípustné lokomotivy, není opláštěná budova, 5 let minimálního provozu a údržby trati se musela podepsat na jejím vzhledu i celkem nereálný provoz. Reálně by se jednalo o jednu přípustnou parní lokomotivu pro trať 137 a 4 páry oplenových vozů, případně pár uzavřených vozů zarůstajících na kusé koleji 🙂 Pak už bych mohl natočit první záběry do filmového příběhu i s osudy jejich obyvatel. Ale to je cíl na příště.

Závěrečné shrnutí. Jednalo se o unikátní zážitek, v unikátní době a prostoru. Poděkování patří základní škole v Povrlech, která mi tuto akci umožnila realizovat. Naučil jsem se spousty věcí, fyzičku zlepšil lépe než v posilovně. Splnili jsme další cíl, udělali hromadu krásných fotek a i nějaké to video. Také děkuji klukům s logem výhybky (Fardy, pan Zdenda), kteří jsou součástí projektu krušnohorské modulovky 137. Posunul jsem stanici o kus dál do vizuálně vystavovatelné podoby, kterou bude možné na vlastní oči vidět od srpna 2020 v chomutovském muzeu. Koncem října se pak uvidím s komunitou zababováků TT-ČSD v Rokytnici v Orlických horách, kam jsem stanici již přihlásil a kde to všechno řádně oslavíme 🙂

Tak zase příště na setkání USTTI POVRLY 2021!!!

odkazy

Příspěvek byl publikován v rubrice aktuality a jeho autorem je Ladislav Kovář. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.