novinky 09 – 2020

výhybka

První výtisky a zkušenosti 3D tisku na SL1 # Nové projekty z naší dílny – výměnové návěstidlo a kolejový jeřáb # Probíhající rekonstrukce dílen v Povrlech nahrazují dílny virtuální # Veřejné brigády spolku Zubrnická museální železnice # Vernisáž výstavy v Chomutově a plánované přednášky s provozem # a další …

Uběhl nějaký ten pátek od posledního záznamu na stránkách nesoucí symbol výměnového návěstidla. Značka, kterou jsme kdysi před lety vybudovali s několika kolegy, nadále září mezi modelářskou obcí, na modelářské půdě i mimo její silové pole. Nebojte. V tomto článku nechci bilancovat či ohlížet se zpět do pravěké minulosti, ale zaměřit se na časové pole kolem přítomného okamžiku, kdy byl vydán tento příspěvek 🙂 Ten, kdo pravidelně sleduje naše sociální sítě, tak nějak ví, co bude obsahem následujících řádků. Tak si to shrneme.

Asi největší událostí tohoto léta byla vernisáž výstavy Prvním vlakem do Chomutova, o které jsme již podrobně informovali. V rámci této vernisáže se sešlo mnoho lidí z komunity pamětníků a lidí od dráhy současné i té historické. Na vlastní oči tak můžete model stanice Hora Sv. Šebestiána spatřit až do 28. listopadu. Od příštího týdne také začíná cyklus přednášek na téma „jak se staví model železniční stanice“. Budu mluvit o tom, co všechno obnáší něco takového vůbec postavit. První z nich proběhne ve čtvrtek 24. září v oblastním muzeu v Chomutově. V rámci těchto přednášek bude demonstrován provoz (jednoduchý posun) a snad představíme i nějaké horké novinky z našeho klubu.

Další obrovskou novinkou – inovací je nákup technologie umožňující 3D tisk metodou MSLA – vytvrzování vrstev tekuté pryskyřice pomocí UV záření. Perfektní zúročení dlouholetých zkušeností s kreslením ve 3D, bezproblémová komunikace mezi strojem (tiskárnou) a bezplatnými softwarovými nástroji, a další pozitiva se staly jasným signálem pro tuto volbu. Než jsem se ale dokopal k prvnímu autorskému výtisku, bylo potřeba podniknout řadu dílčích kroků. Rozhodně jsem neočekával, že TO zapojím, zmáčku čudlík a tisknu. Tyto mylné představy jsem samozřejmě neměl, a tak trvalo docela dlouhou dobu, než jsem zrealizoval první výtisk. Studium materiálů, návodů a první testy na hracích kostkách.

Nevyhnul jsem se lamerským chybám typu špatná kalibrace přístroje – velmi důležitý krok! Samotné tzv. naslicování objektů (softwarově je potřeba k modelu vytvořit pomocné přídržnice) je též věda sama o sobě. Výtisky zpočátku byly zdeformované, nebo odpadávaly od tiskové hlavy. Až několikátý pokus byl úspěšný. Je to takové laborování, hledání příčin proč a co nejde, jejich náprava a neustálé se učení novým postupům a metodám. Ať žijí pokusy a omyly 😀 Roman L. z komunity Zababováků, který mi řadu zkušeností zprostředkoval, a jemuž tímto posílám velké díky.

Historicky prvním výtiskem se po nedlouhých peripetiích stal prototyp stavebnice výměnového návěstidla. Je potřeba dokreslit dva díly (systém otáčení osy X na osu Z viz obrázek), upravit základový díl o 4 šrouby + pár drobnějších úprav z vnitřní strany návěsti. Její výplň pak bude tvořit těleso z fluorescenční látky, které se ve tmě slabě rozzáří. Finální verze bude k dispozici na našich stránkách ke stažení. Inovace si bude moci dotvářet každý formou open source.


O projektu kolejového jeřábu z roku 1877 jsem se již několikrát zmiňoval na sociálních sítích. Jedná se o projekt pro prakticky všechna nějrozšířenější modelová měřítka (N,TT,H0,0). Na prototypu se pracuje a finální verze v měřítku 1:45 je realizována jako exponát pro Zubrnickou museální železnici.

V našich virtuálních dílnách kolejový jeřáb kreslíme ve 3D. Vzhledem ke komplikovanosti některých dílů (např. základový otočný, se spoustou záhybu a netradičních ploch) je potřeba velkého výpočetního i energetického výkonu 🙂 Pravidelné návštěvy v Zubrnicích je třeba nadále realizovat a rozvíjet dovednosti v kreslícím programu. Je to výzva, tak složitý a přitom jednoduchý stroj jsem ještě nekreslil. Je to objevování jak co funguje a proč! Železniční archeologie v praxi.

Každý první víkend v měsíci se železničáři z jedemdal.cz scházejí ku příležitosti pracovních setkání alias veřejných brigád. Přístup na tyto akce mají lidé, kteří chtějí pomáhat modelovat v měřítku 1:1 na trati z Velkého Března do Úštěka. Mimochodem úžasný článek o historii trati od Karla Breitera najdete ve čtvrtletníku Svět Železnice – číslo 1 (29) / únor 2009. Na tomto videu jsou střípky z pracovního zápřahu ve Velkém Březně.

Rišo Andrášika nemusím v modelářské komunitě vůbec představovat – jedná se o jednoho z nejlepších stavitelů modelů dobových lokomotiv a vagonů. Snímek vlaku zachyceného na vejprtské trati fotografem K.F.Heckem roku 1939 je předlohou pro tuto sestavu pěti vagonů. Vagony Dd 6-4300, Ci 3-9381, Ci 3-9638, Ce 3-2610 Ce 3-9197 nafotíme v muzeu v Chomutově při plánovaných přednáškách ve stanici Hora Sv. Šebestiána s železným strojem.

Rozloučím se s vámi se slovy: Ve výjimečné době dělejte výjimečné věci. Tichá vzpomínka na nerealizované setkání v Rokytnici 2020.