Novinky – Modelářské léto

Naposledy jsme informovali o dění kolem modulovky Hory sv. Šebestiána před letními prázdninami. Za tu dobu se událo spousty zásadních okamžiků, akcí, návštěv i realizací ryzí modelařiny. Modelářům z usTTi se od splněných cílů otevírají další a další výzvy. Pojďme se tedy vrhnout na další díl z cyklu novinek z klubu, kterých je opravdu velmi mnoho.

S novým školním rokem začaly povinnosti nejen těm mladším, kteří usedají do školních lavic, ale i těm stojících před nimi. Doba prázdnin a dovolených skončila. Znovu se rozběhly modelářské kroužky v Povrlech a na SPŠ Resslova, které vedou členové našeho klubu. Možnost navštívit tyto kroužky má každý zájemce o modelovou (i skutečnou) železnici. Termíny, ve kterých se scházíme, najdete na stránkách jednotlivých kroužků. I přes to, že byly oficiálně tyto zájmové činnosti v prázdninovém mimo provoz, se modeláři scházeli a věnovali část letního volna modelařině. Pokládám si otázku, zda-li se vůbec lze v době volna této činnosti nevěnovat? 😉

resslova_prace

Historicky první akcí pro veřejnost, pořádanou členy našeho klubu, byl den otevřených dveří v modelářském kroužku Povrly. V září při příležitosti oslav 40. výročí založení Základní školy a Mateřské školy Povrly jsme v modelárně přivítali řadu dětí, rodičů i hostů z modelářského fóra. Účast byla vcelku bohatá a všichni se mohli podívat na to, jak naši mladí modeláři postupují ve tvorbě kolejiště.

povrly_krouzek

Vedle přímé modelářské činnosti jsme často během letních měsíců navštěvovali Státní archiv v Praze, kde jsme hledali dobové informace o provozu na trati 137. Tím hlavním cílem bylo najít konstrukční plán mostu přes Bezručovo údolí. Samostatný článek o mostu už jste mohli číst zde. Archiválií jsme našli celkem dost. Z roku 1891 jsme našli seznam sklonovníků na trati z Chomutova až do Reitzenhainu, další plán stanice Hory sv. Šebestiána z roku 1892 a z roku 1905 dokumentaci o změnách ve stanici. Tyto dokumenty jsou ovšem všechny ručně psané ve švabachu. Rozklíčovat je a přeložit bude složité. Stále nám unikají dobové fotografie z provozu stanice. Věříme ovšem že existují.

dsc_0065_postcard

Jedním z našich prioritních cílů bylo přes léto najít modelárnu pro realizaci naší modulovky Hory sv. Šebestiána. Vzhledem k tomu, že naše domácí prostory jsou pro tak velký projekt nevyhovující, rozhodl jsem se oslovit několik institucí. Jednou z nich byla Přírodovědecká fakulta UJEP v Ústí nad Labem. Po několika jednání a dlouhých týdnech čekání jsme se dozvěděli velmi radostnou zprávu. Děkan přírodovědecké fakulty nám vyšel vstříc a našel nám prostor v univerzitním kampusu. Vzhledem k tomu, že tato zpráva je velmi čerstvá, podrobnosti přineseme v dalším článku.

ustti_sci_ujep

V září došlo ke slavnostnímu převzetí dvouměsíční práce našeho kolegy Karla z KK-koleje. Křímovské a reitzenhainské zhlaví, které Karel vytvářel dva měsíce, složil z prutů od TT-filigran. Pohled na výhybky dle reálné geometrie je opravdu oslňující. Nemůžeme se dočkat, až bude kolejivo položeno na modulech, zaštěrkováno a zapatinováno. Na postup stavby výhybek se můžete podívat v naší fotogalerii zde.

koleje_kk_karel

K dosažení tohoto cíle je před námi velmi náročný krok. Tím je elektrické zapojení a základní pokládka na dřevěné moduly. Vzhledem k tomu, že jsme v tomto směru nováčci, musíme postupovat obezřetně a trpělivě. Realizaci budeme provádět již v nové modelárně v kampusu. Souběžně s tím řešíme přestavování výhybek, které bude mechanické a jehož řešení již máme. V plánu máme navštívit pracovní setkání klubu TT-ČSD Zababov, který se bude konat v Roudnici nad Labem. Slibujeme si od něj, že se zde dozvíme skutečnosti, které nám unikají, nebo které nemáme zcela v hlavě srovnané. Spoléháme na našeho člena Sába, guru v této oblasti.

Rozhodli jsme se vytvořit FB stránku klubu usTTi, která stručně informuje o novinkách, uveřejňujeme zde fotky z výletů po skutečné železnici, naší modelářské činnosti aj. Myslíme si, že se tím dostaneme více mezi ostatní modeláře, kteří o nás budou vědět a pomohou tak stmelit modelářskou komunitu v ústeckém kraji. Odkaz najdete na těchto stránkách.

Během prázdnin pokračoval průzkum stanice Hory sv. Šebestiána a částí traťových úseků. S panem L. Váněm proběhlo mapování terénu pomocí kvadrokoptéry a s geodety další měření – tentokrát úsek s dřevěným mostem. Při hledání pozice vjezdových návěstidel jsme našli masivní kamenný propustek s dlouhou opěrnou zdí. Již bylo rozhodnuto, že tento úsek bude námětem pro traťový modul.

geodeti

Ještě dodám, že ze záběrů, které dodal pan L. Váně a z našich natočených, jsme v létě sestříhali krátké video. Podívat se na něj můžete zde.

Myslím, že všechny důležité novinky, které se kolem našeho klubu dějí, jsem shrnul. Záměrně jsem nepsal o Fardyho vagonce, jež má paralelně tolik rozdělaných projektů, že by to vydalo na samostatný článek. To ovšem přenechám Fardymu.

Závěrem bych opětovně poděkoval všem, kteří nám pomáhají a jsou nakloněni našemu projektu. Vynaloženou energii zhodnotí čas. Je to pro nás dobrodružná cesta.

Příspěvek byl publikován v rubrice aktuality a jeho autorem je Ladislav Kovář. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.