FaTTva – leptané doplňky na uhláky Ul

Už je to dva roky od okamžiku, kdy jsme začali u nás v klubu řešit vozový park se zaměřením na druhou epochu. Předloha našeho modulového projektu nádraží Hora Svatého Šebestiána patřila svého času pod Buštěhradskou dráhu, takže jsme začali tím jednodušším – vozy na přepravu uhlí.

Ve spolupráci s Malou železnicí postupně vznikly stavebnice typických vozů s klapkami o rozvoru 2,84 m a 3,8 m a stavebnice vozu se středními dveřmi o rozvoru 2,9 m. Stavebnice jsou konstruovány na principu plastové základní konstrukce a naznačení peřejek a detaily pojezdu jsou z kartonu. Následně, po nasbírání prvních zkušeností a seznámení se s několika dalšími zkušenými modeláři jsme začali experimentovat s překližkou a snažili jsme se postupně ze stavebnic vytlačovat karton. Tak vznikl doslova na koleni koncept nejkratších uhláků s rozvorem 2,5 m, které v provozu existovaly v mnoha variantách. S jednou boční klapkou různé velikosti nebo se středními dveřmi. Je zajímavé, že ačkoliv jsou tyto vozy koncepčně starší, k ČSD jich přešlo několik tisíc, převážně od Buštěhradské dráhy a Ústecko-Teplické dráhy. Navíc tato verze volala po zpracování varianty s brzdou, neboť ta se neovládala z kozlíku, který byl u ČSD odebírán, ale z brzdařské plošinky. S Malou železnicí byl připraven pojezd pro modely těchto vozů, přičemž jsme postupně úspěšně vyzkoušeli náhradu kartonových dílů pojezdu díly plastovými, a jako poslední byl zkonstruován pojezd bržděného vozu. Rovněž skříně modelů od MŽ již mají alespoň trámkovou konstrukci z plastu.

Jak dál? Logicky se vnutila myšlenka připravit na tyto vozy leptané detaily. U nás v klubu ale není nikdo, kdo by uměl předlohu k vyleptání nakreslit, což tuto snahu brzdilo. A kolegové, kteří kreslit umí, jsou zavaleni prací, což je více než pochopitelné. S nástupem 3D tisku a s rostoucí popularitou leptů přibývá kreslícím modelářům práce takřka geometrickou řadou. Nicméně se na nás usmálo štěstí a podařilo se nám najít spolupracovníka, který nám postupně připravuje obtisky s popisy vozů – v tuto chvíli jsou hotové a k distribuci připravené popisy na uhláky s rozvorem 2,53 m, kterým interně říkáme překližkové, kdy na aršíku pro jeden vůz je k dispozici 10 různých čísel, čili je možné si od obou variant postavit deset vozů, každý s jiným číslem – a spolupracovníka, který je schopen nakreslit, zhotovit prototypy, vyzkoušet a připravit k vyleptání či vyřezání laserem z ocelového plechu detaily na jakýkoliv model. V tuto chvíli tedy můžeme představit první výstup této spolupráce, které si nesmírně vážíme, a to leptané detaily na uhláky s bočními klapkami. Připravená planžeta podstupuje poslední kontroly správnosti a každým dnem bude poslána do výroby k vyleptání.

Finalizační úpravy již probíhají u planžet s leptanými díly pro vozy se středními dveřmi. Ty budou samostatně, neboť mají různou výšku skříně a tím tedy i různou výšku kování otevírání dveří.

Jako poslední přijde na řadu doplňkový leptík dílů bržděného vozu, který je ve stadiu příprav. Ten bude řešen variantně tak, že se buďto použije plastový pojezd od MŽ, který se doplní o lept táhel a pák ruční brzdy nebo se použije celá konstrukce brzdoví včetně leptaných brzdových zdrží a nosníku „Y“ hlavní hřídele sestavy brzd. Práce postupují kupředu. Tak, jak budou postupně díly k dispozici, budu tento článek doplňovat.

Autorem projektu dílů je HOforTT (hofortt@gmail.com), kterému patří náš velký dík!

Příspěvek byl publikován v rubrice Fardyho vagonka a jeho autorem je Luděk Křenek. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

napište komentář