Stavebnice staniční budovy Hora Sv. Šebestiána

Dominantou každého vlakového nádraží je jeho staniční budova. Její stavebnice už je ve finální verzi. Tento článek je o stavbě staniční budovy Hora Sv. Šebestiána v měřítku TT. Je souhrnem veškerých poznatků a podkladů pro její realizaci.

Stavba staniční budovy (verze3) započala v lednu 2020.

Informace o stavbě jsou doplňovány průběžně do online verze manuálu k její stavbě.

V této fotogalerii najdete veškeré informace, fotografie od začátku tohoto projektu. První verzi k sestavení i ty následující nedokončené. Na následujících řádcích budu od dnešního dne podrobně rozebírat každý krok a ověřím správnost manuálu.

Fotogalerie projektu 

Manuál v3 online (beta verze)

Manuál - fotonávod - Martin Vykročil

3D model (sketchfab)

Stanice Hora Sv. Šebestiána byla vybudována dle dobových projektů B.E.B. kolem roku 1874. Po celou dobu existence této budovy nejsou záznamy o tom, že by byla nějak upravována či rozšiřována.

  • Budova měla sklep.
  • V přízemí čekárna, dopravní kancelář, sklad a kasa.
  • Mezi patry bylo schodiště (pravděpodobně dřevěné).
  • V prvním patře byly tři větší byty a jeden menší.
  • Půda měla ze stran střechy malá okénka – větrání nebo přístup na střechu ke komínům.
  • Z různých zdrojů a dobových fotografií lze soudit, že nátěrem byla kombinace okrové a bílé barvy.
  • U vchodu se na stěně nacházely dvě lucerny. (?)
  • Budova byla z obou stran napojena na telefrafní vedení (4 konzole).
  • Hlavní vchod měl dřevěný představek.
  • Opláštění budovy – v pozdější době.
  • Na toalety se chodilo vedle budovy, kde byl suchý záchod se žumpou a popelovou jámou.

Stavbu jsme započali dle projektového plánu k Domině z roku 1872 s několika změnami, ke kterým jsme se dostali studiem dobových a dochovaných materiálů. Lze s celkem slušnou mírou pravděpodobnosti tvrdit, že v současnosti se jedná o věrný model staniční budovy Hora Sv. Šebestiána. Plán je k dispozici v knize Česká Nádraží díl II., jejíž spoluautorem je M. Krejčiřík.

Na odbočce trati z Křímova do Reitzenhainu se již další stavby této velikosti nenacházejí. Vyjímkou je samozřejmě samotný Křimov a Reitzenhain – uzel a hraniční stanice. Mnohem více velmi podobných staveb najdeme na trati z Chomutova do Vejprt. Např. Výsluní, Domina, ale i Kovářská nebo dnes již neexistující Rusová.

Dovolím si zde uveřejnit jednu z fotografií od pana L. Váněho ze stránek zeleznice.vanovi.net. Z doby, kdy budova ještě stála i se střechou.

Ve spolupráci s Martinem Vykročilem (Stav-model) jsme vytvořili stavebnici této budovy pomocí laserového gravírování. Jedním z impulsů k napsání tohoto článku je právě dokončená finální stavebnice. Krok po kroku zde budu zaznamenávat její stavbu. A jaké cíle musejí být splněny, abych si řekl, že staniční budova Hory Sv. Šebestiána je dokončena?

Cílem je :

  • Postavit staniční budovu s co nejvěrnějším dobovým interiérem.
  • Osvětlené budou jednotlivé místnosti.
  • Ve zdech budou umístěny magnety pro možné přichycení zateplení.
  • Okapy.
  • U hlavního vchodu z obou stran na stěnách dvě lucerny.
  • Snímatelné tabule s názvy stanic (německé, německo-české)
  • Nabídnout stavebnici k prodeji zájemcům a fanouškům.

Zajímavosti

Roku 1921 byl ve staniční budově zaměstnán pan Václav Němec. Zřízenec, v té době ještě existující, ale silně zadlužené Buštehradské dráhy, tu sloužil jako výpravčí a bydlel v bytě č. 3. Byl ženatý. V době před zestátněním byly všechny byty obsazeny zaměstnanci drah. Následující arch sice nemá přesné datum, ale pan Němec tu byl mezi nimi uveden již dříve.

Půdorys přízemí staniční budovy

Zdroje

Česká nádraží II. díl, architektura a stavební vývoj – MOJMÍR KREJČIŘÍK,Vydavatelství dopravní literatury Ing. Luděk Čada, Litoměřice 2005

[gs-fb-comments]