novinky 01 – 2021

Po dlouhé době transformační jsme se vrátili zpět, abychom zavelet mohli: „Plnou parou vpřed!“ Co všechno se za dobu zimního covidového temna vařilo v našich dílnách? První vydání pravidelných novinek roku 2021 jsou nabušené informacemi z našeho klubu.

Nová sezóna modelářských setkání v našich dílnách v Povrlech byla a je, stejně jako realita přetvářená naším okolním světem (tj. světem vnitřním), poznamenána pandemií. Budocnost nám ukáže, jestli na ni budeme vzpomínat v dobrém či špatném. Co nám dala a vzala. Každopádně každý z nás si tento již dva roky trvající příběh vypráví zcela sám. Svými slovy, emocemi, myšlenkami i svým konáním. Já si jej vyprávím stejně jako roku 1917, kdy oblast Krušných hor napadla epidemie úplavice a rok poté začala v Evropě řádit španělská chřipka. Byl snad tehdy zastaven provoz přes Horu Sv. Šebestiána? V krušném a nehostinném prostředí, v krušné a drsné době, pracující na dráze zajišťovali provoz uhelných hadů – energetické tepny nemohly být zpřetrhány. Tyto vzpomínky patří již do minulosti, ale i dnes jejich odkaz žije dál. Neseme jej my, modeláři z usTTi, milovníci Krušných hor, našeho domova a naše železniční vášeň. Tak a zpět na zem. Pojďme se podívat na to, co v současnosti „koumáme“, nad čím „dumáme“ a na co se můžete, vy z komunity železničních modelářů, těšit.

Během nebývale krásné a bohaté zimy byl model naší stanice umístěn na obecním úřadě Hora Sv. Šebestiána. Měla zde proběhnout tematická přednáška s ukázkou provozu a následně výlet po stopách současného stavu – pohřebiště plochy nádraží s historickým výkladem. Vánoční akce se neuskutečnila z důvodu, které si každý může doplnit sám. Nezbývalo nám tedy nic jiného, než si model nafotit, párkrát si přejet se soupravou sem tam a pak se projít v krásné a zasněžené přírodě. I přes nula návštěvníků to stálo za to 🙂

Model jsme během minulého týdne přivezli zpět do dílen v Povrlech. O víkendu se totiž koná první modelářské setkání 2021 s partou kluků z usTTi (samozřejmě ve dvou lidech). Po dlouhé době se sejdeme. V plánu máme vyměnit ovládací centrálu za DR5000 Digicentral (abychom konečně mohli používat k obsluze lokomotiv Fredy), model oprášit, vyčistit, případně začít další etapou „pokládky“ vegetace. Samozřejmě i na kochání zbyde čas 🙂 Jedním z hlavních cílů našeho setkání měla být příprava na událost TT-provoz v Jaroměři 2021. Zpráva, kterou jsme očekávali od Tomáše Tylla, se blížila pravděpodobnosti hodnotě 1, že se setkání letos opět neuskuteční. A stalo se tak.

Díky! Věřili jsme stejně jako ostatní do poslední chvíle, že prožijeme to, co je nám již dva roky odpíráno. Stejně jako na posledním setkání v roce 2019 a s ještě větším nadšením, nasazením a striktní pracovní povinností! Nostalgicky můžeme zavzpomínat u recenze Dana Martanoviče z Railnetu.sk.

Nyní o vystavení modelu stanice Hora Sv. Šebestiána pro veřenost jednáme s muzeem v Mostě. V rámci prodloužení výstavy 150 let železnice bude model možné vidět na vlastní oči v Oblastním muzeu a galerii Most. O datu umístění vás budeme včas informovat.

Přetočme čas od toho, co by bylo kdyby bylo, a podívejme se teď na to, co se děje kolem přítomného okamžiku. O aktuálních novinkách své fanoušky informujeme přes sociální kanály FB. Stav sledujících fandů našeho modelářského světa se blíží hranici jednoho tisíce, což už začíná být velmi slušný koncert 🙂 Každopádně děkujeme za podporu, těší nás.

Zprovoznili jsme pilotní projekt našeho vlastního e-shopu s pevnou adresou sklad.ustti.cz. Rozhodli jsme se nabízet naše vlastní produkty a produkty našich spolupracovníků, se kterými spolupracujeme na našich projektech. Konkrétně se jedná o Martina Vykročila a jeho projekt Stav Model. Martin s námi úzce spolupracuje již několik let, dotáhli jsme stavebnici staniční budovy Hory Sv. Šebestiána a máme rozdělaných řadu dalších staveb a příslušenství, o kterých ještě v tomto článku bude řeč (text). Dále je na skladě portfolio Richarda Andrášika alias TT-fans – v modelářském světě uznávaného výrobce lokomotiv a vagonů. O bohatou nabídku nákladních vagonů se postará Luděk Křenek alias Fardyho vagonka. Sklad postupně bobtná, a proto je potřeba přizpůsobovat strukturu, funkčnost i vzhled stránek. Až budeme mít pocit, že je sklad funkční a použitelný, vytvoříme kampaň a vylezeme na povrch oficiálně. Zatím můžete sledovat, jak se sklad plní krásnými vagony, stavbami a příslušenstvím k našim modulům a kolejištím, které nikde jinde nenajdete.

Projekty, které v současné době nejvíce realizujeme, probíhají formou monitoru a klikání na klávesnici a myš. Ani modelářství se nevyhýbá tomuto stylu práce moderní doby. 3D tisk SLA je nedílnou součástí naší práce. Investice do této technologie, investice času do její obsluhy a investice času do vzdělávání se ve 3D kreslení se začíná pomalu zúročovat. Už jsme pochopili jak co funguje, už máme dostatečné množství zkušeností k tomu, abychom si mohli troufnout na složitější projekty a pouštět se do věcí, do kterých se nikdo pouštět nechce. Samozřejmě neříkám, že není co se učit. Nereálné takové tvrzení.

Po první vlaštovce výměnového návěstidla jsme rozjeli projekt jeřábu stojícího na nádraží v Zubrnicích. Ručně ovládaný kolejový jeřáb J. Körösi Graz z roku 1877 modelujeme jako stavebnici, kterou bude možné sestavit v měřítcích N, TT i H0. Nyní jsme ve fázi zpracování naměřených dat a celý model vytváříme ve 3D. Různě složité „neo-bi-tvary“ jsou velkou výzvou a není vždy jednoduché se s nimi poprat. Stroj je to ale důmyslný a fascinuje mě objevování jeho částí a pochopení toho, jak takové dílo fungovalo. Až získáme dostatečné množství informací, vytvoříme o tomto jeřábu speciální stránku, kde se budeme věnovat jeho historii (možná i o historii kolejových jeřábů obecně).


Dalšími projekty, který vytváříme je pojezd na vůz typu La. Jedná se o celkem jednoduchý tvar. Pojezd na variantu vozu bez brzdařské budky.

Vyvíjíme díly pro uchycení kolejnic na naše vyřezaná pražcová pole. Kotvy kolejnic by tak byly výbornou alternativou pro kotvy od společnosti Filigran, které v současnosti považujeme za špičku v modelářském světě. První prototyp z šedého resinu se relativně povedl. Vzhledem k velikosti a jemnosti dílu jsem ani nevěřil, že se kotva po dotyku nerozpadne. Kupodivu díl je docela pevný. Horší to bylo s nasazováním kolejového prutu do vytvořeného „očka“. Přibližně každá druhá kotva se tlakem znehodnotila. Proto je potřeba upravit rozměry tak, aby kotva ideálně „vklouzla“ do kolejových prutů. Na tomto projektu dále pracujeme. Zkoušíme různé typy resinů i různé verze prutů s upravenými rozměry. Uvidíme jak se projekt bude vyvíjet a jaké překážky budeme muset řešit.

Kývli jsme na nabídku Petra Novotného a jeho projektu modelu karoserie Rosničky T334.0. Zásadní nedostatky současných modelů (Tillig) je celá řada. Od tvaru střechy, přes chybějící obdélníkové okno vedle dveří a větrací mřížky pod stanovištěm strojvedoucího, příliš velká poziční světla a další drobnosti a vady na kráse. Postup realizace je stejný jako u současných projektů. Vše je potřeba nejdříve s co největší poctivostí vymodelovat ve 3D (největší kus práce), správně nastavit slice na 3D tisku (druhý největší kus práce) a vytisknout několik prototypů, které je potřeba vyladit. Rozhodnout se, jaké díly se vytvoří z leptů a pak už jen chrlit jeden kus za druhým.

Co se týče Fardyho vagonky, tak její činnost byla ovlivněna velmi nepříznivou okolní situací a všemi ani ne tak možnými, jako nemožnými opatřeními souvisejícími z dovozem Coronaviru z Číny. I přes to se podařilo dokončit vývoj malého oplenového vozu Ol s rozvorem 2700 mm, původem z „naší“ Buštěhradské dráhy. Zkušenosti z jeho konstrukce budou využity brzy při přípravě stavebnic dalších oplenových, plošinových nebo nízkostěnných vozů. Podařilo se dokončit rovněž vývoj nádherného vozu na sklo řady Pz ve verzi po rekonstrukci (viz obrázek dole, autor modelu je Beran 1970).

Několik modelářů ho již postavilo a prezentovalo, což nám udělalo velikou radost a zahnalo všechny pocity marnosti, které každého z nás občas přepadnou. Prezentované postavené kousky vypadaly lépe, než si Fardy uměl představit. Následovat tedy bude brzy verze před rekonstrukcí. Modeláři si tak budou moci postavit celkem 4 vozy – Dva stejné vozy, tak, jak vypadaly v prvních letech po vzniku ČSD a dva různé vozy, zasazené do provozu těsně před válkou. Potom, podle toho, které období budou chtít provozně simulovat, si vyberou příslušnou dvojici a zařadí ji do soupravy manipulačního vlaku.

Těsně před dokončením je vývoj některých vozů na přepravu uhlí řady Ul s rozvorem 2500 mm, 2840 mm, 2900 mm a 3800 mm s dřevěnou kostrou skříně, původem KFNB, BEB či ATE, nebržděné, a vozu Ul 2500 mm s brzdou na plošince, původem z naší „rodné“ Ústecko-Teplické Dráhy (ATE). Fardyho vagonka obdržela poslední varianty leptaných detailů a zdá se, že je vše v pořádku tak jak má být. Před dokončením je vývoj variant vozu Zdv (po roce 1949 Zs) původem od MÁV a KsOd (košicko-Bohumínské dráhy) s lomenou střechou. Zde vznikne najednou 5 variant, dvě s brzdou na kryté plošince a tři nebržděné, z toho jedna kratší s užšími dveřmi.

Tato vývojová větev bude koncem roku pokračovat vozy původně převzatými od k.k.St.B. rovněž s lomenou střechou. Tady se nabízí tolik variant, až se Fardymu mží před očima. Naposledy říkal: „A to musíme udělat taky nějaké chlaďáky…“ Rozkreslených je dalších několik různých vozů, jejichž vývoj zastavil nedostatek materiálu pro zhotovení vzorků. Tak je třeba doufat, že se to brzy změní, a všeho bude vpravdě kapitalistický nadbytek…

Přejme Fardyho vagonce hlavně hbité subdodavatele.

Jak jinak zakončit tento výčet informací než nějakou současnou fotografií z místa činu a nějakým tím poselstvím pro budoucí čas. Fotka je z 23. dubna 2021, bylo krásné počasí. Pomník mostu přes Bezručovo údolí již důvěrně znáte. Zarůstá a příroda jej začíná pohlcovat. Jeho odkaz však žije dál – proto jsme se vydali na tak dlouhou cestu. Je třeba nezapomínat na sebe, choďte do přírody a rozvíjejte se nejen ve světech vašich bublin, ale i ve svém vnitřním kosmu. Užívejte vše co máte kolem sebe, protože svět je zábavný, zajímavý, fascinující a velmi inspirativní! Užívejte jej plnými doušky i tím, co vše nabízí 😉 Vždyť žít je tak super!

[gs-fb-comments]