Před oslavou Dne vzniku samostatného československého státu se v čase od 25. do 28. října roku 2024 konal první ročník modulového setkání klubu usTTi.cz se zaměřením na provoz nákladních a osobních souprav II. epochy (tj. období od roku 1921 do 1945). Zástupci Národního výboru československého tak zveřejnili provolání o vzniku nové tradice v obci Povrly (německy Pömerle) a vydali zákon o zřízení modulového setkání čistě druhoepochového.
Chtěl bych tento článek začít výčtem našich dlouhodobých cílů, které jsme si přibližně před deseti lety stanovili s úzkým okruhem ústeckých soukmenovců. Pominu-li magii v Hoře Sv. Šebestiána, ve které zjevila se v současnosti minulost, naším prvotním záměrem bylo vybudovat stanici. Dobové nádraží, se kterým budeme navštěvovat různá místa naší vlasti nejen z provozního hlediska modulových setkání, ale i jako historický artefakt doplňující výklady a přednášky o pestré historii železnice na našem území. Založit novou tradici realizace modulového setkání byl jeden z posledních dlouhodobých cílů, kterého jsme chtěli a museli dosáhnout. Podařilo se nám to společně se členy klubu Zababov.
Stejně naladěné duše, totožná harmonie lidí v pohostinství Josefa Uhliga v Křimově Nové vsi roku 1913. Zrodila se myšlenka, nápad a realizace daleko nebyla. Jen jeden jediný rok nás přenesl do současnosti. Rezonance panovala ve vodě, uhlí, ohni a ocelové kráse různých tvarů. Pára rozproudila železné tepny, napuštěné pražce pod slunečním svitem provoněly katedrálu vitrážových tabulek a zrodila se čistá parní harmonie. Ke strojům, do stanic a čas běží velmi pozvolným tempem. Zvony zvoní!
Ředitelství státních drah Praha sever předložilo závěrečný návrh civilního jízdního řádu v trati 147 Moldava v Čechách – Martinice (ČSD) a trati Drnov – Bílý Kostel (DRG). Na tratích je vedena osobní doprava a nákladní přeprava parními lokomotivami řady 310.0, 354.7, 464.0, 375.0, 387.0, T3 nebo ekvivalenty či řadami výkonnějšími a motorovými vlaky řady M274.0 a M120.4. Stanice Hora Sv. Šebestiána, Machnín, Bocovo jsou zapleteny do nitek tvořené trajektoriemi pro železný provoz se zastávkami Andělská Hora, Podlužany a Horní Hadkov. Provoz na celém layoutu byl zcela pestrý a barevný.
Na tratích ČSD i DRG byly provozovány soupravy spřažené háky a šroubovkami vyvíjené v usTTecké vagonce. Byly vyzkoušeny šroubovky tří typů – ocelové dlouhé, mosazné úzké kratší a z alpaky širší středně dlouhé. Při provozu se takřka žádné problémy nevyskytovaly ani v ostrých obloucích. Při spřahování či odpojování se ovšem občas zasekávají a vzpřičují. K dispozici byl také prototyp spřahovátka. Závěry a pozorování z provozu již byly předloženy ředitelství BEB a ve vývojovém středisku vagonky se již pracuje na úpravách novější verze. Krásné to téma na dlouhé noční hovory.
propozice setkání
https://ustti.cz/clanky/provozni-setkani-povrly-2024/
fotografie
- layout, lidé - https://eu.zonerama.com/ustti/Album/12365839
- z provozu - https://eu.zonerama.com/Link/Album/12414527
fotky z kalendáře na rok 2025 - zde
kalendář na rok 2025 ke stažení v PDF - 2025_kalendarium_ustti_25_LQ.pdf
Na layoutu byla k vidění řada nákladních vozů produkce úsTTecké vagonky, např. zavřené vozy s dřevěnou kostrou skříně Z, Zld, Zl, zavřený vůz z košicko-bohumínské dráhy Zdv, vysokostěnné vozy bývalých MAV řady Vn, plošinové vozy P různých délek, vysokostěnný vůz s oplenem Vlo, služební vůz pro nákladní vlaky D, uhlák Ul bržděný s plošinkou, oplenový vůz Olk, vozy pivovaru Hory Sv. Šebestiána Lp nebo třínápravový zavřený vůz Zd a krátké oplenové vozy Ol převzaté od Buštěhradské drahy. Osobní doprava byla stejně jako nákladní, opakuji se, pestrá a barevná.
Na počátku 20. století se známý rakouský lékař Sigmund Freud zabýval myšlenkou, co je příčinou vášně k železnici. Je to snad houpavý rytmus, periodicky opakující se vlnění vzduchu rezonující se srdcem nebo je to fascinace hybností velkých železných obrů? Řadíme se mezi ně, propadající vášni ocelových kolejnic připevněné na dřevěné pražce. Představte si fotografa stojícího u tratě, kde jedna dobová souprava střídá další a celé to řídí jen vůle, vhled i jednoduchý pokyn: „dalšííí!“. Že je to nereálné? Představy jsou zhmotněny a my můžeme propadat čisté slasti. Všichni jsme tu páru cítili. Každý průjezd vlaku. Kolem trati, z lesa, s výhledem do dáli i na mostě přes minulost. Z těch hlubokých krušnohorských lesů.
Noční diskuze v pohostinství Gasthof Malzhaus v Reitzenhainu denně probíhají do nočních hodin. O čem si tak ti železničáři pořád povídají? Za svitu petrolejových lamp, točeného piva Svatozář z pivovaru Hora Sv. Šebestiána a výborného jídla řešíme adventní představení v saském Scheibenbergu, přestavbu a modernizaci dolu Císaře Jozefa, vánoční vyjížďku na rohačkách a příčinu utrpení mladého Paula Schlutze, resp. ženu v šatech a klobouku, kterou potkal před hotelem na Klínovci. Senoseč proběhla a železničáři se ukládají k spánku. Další session se blíží.
A tak velký dík a poděkování patří všem členům a organizátorům celého setkání. Bez nich by to nebylo tak úžasné, inspirativní, odpočinkové, meditativní a znovu se opakuji, pestré a barevné. Prostě naprostá pohoda, relax a klid s dobrým jídlem, skvělým zázemím základní školy v Povrlech.
Děkujeme:
- emeritnímu sekčnímu zástupci Pavlu Štěpánkovi za plány DCC a 230V
- Slídilovi za přípravu a plány telefonie
- Joseymu za půjčení točny
- Tomášovi Tyllovi za zkušenosti, podporu a obrovskou pomoc při realizaci setkání
- Oldovi Sládkovi za půjčení modulů
- Milošovi Gregušovi za pomoc, pomoc a pomoc a skvělou službu v Drnově
- Markovi Hlavničkovi za úžasné moduly a modely ZRE
- Michalovi Šedinovi za pomoc, účast a elektronické nápady + provedení
- Vlastimíru Muchovi za strojvůdcování
- Luďkovi Křenkovi za bohatý vozový park
- Martinovi Vykročilovi za účast a další nápady do modelaření
- Martinovi Procházkovi za účast a budoucí heligony :)
- PaMimu za vytištění sešiťáků a nákresňáků
- Václavovi Boháčkovi za obsluhu stanice
- Tondovi Týle za strojvůdcování
- Eriku Emmrichovi za návštěvu a příspěvek na projekt Křimov
- Honzovi Vandasovi za pomoc se stavbou a bouráním layoutu, vozbu. Nikdo ty rychlíky s míkády nevede tak dobře
- klukům z klubu Moldaváček (Drahomír Matlas a Václav Hynek) za účast a strojvůdcování
- paní kuchařce Janě Smoleňákové za výbornou úroveň stravování
- Božence za boží guláš na pondělí!
- asistentkám Adrianě Kocianové a Elišce Týlové, že se o nás tak pěkně staraly :)
- vzpomínka na knížete Honzu Jáchymstála, jehož moduly byly s námi a jakoby chvílemi byl mezi námi (Jóó..? No to si snad děláte prrrrdel :)
- všem návštěvníkům, kteří přispěli do společné kasy na zaplacení nákladů za pronájem tělocvičny
To není konec! Z tohoto setkání se stává tradice. Začínáme již plánovat ročník druhý. Z nafocených fotografií vznikne kalendář na rok 2025. Výběr dvanácti ze 70 snímků obohatíme ještě o parní štětec. Jsme plni dojmů, nápadů a energie. A také se těšíme na to, až uvidíme další úseky tratě – např. vjezdové moduly, na kterých intenzivně pracujeme, další nové stanice např. Doupov. Přáli bychom si stanici Křimov, která může vzniknout jen díky vaší podpoře! Přibudou i nové parní lokomotivy a dobové vagony. Další a další novinky a vychytávky, které již dnes realizujeme a na které se připravujeme.
Uvidíme se tedy 24. až 28. října 2025 a opět v Povrlech! Krásné sny.