Třetí ročník pochodu Po železné cestě

Na velikonoční sobotu 19. dubna se uskutečnil již třetí ročník tradiční akce Po železné cestě, zaměřené na historii traťové odbočky 137. Kromě osm kilometrů dlouhého pochodu po tělese zaniklé železniční trati z Hory Sv. Šebestiána do Křimova čekal návštěvníky také pestrý doprovodný program v podobě přednášek a výstav. Program pro návštěvníky připravil spolek ústeckých modelářů usTTi.cz, spolek Loko-motiv a obec Hora Sv. Šebestiána. A jak to celé proběhlo?

Den před akcí nás překvapila vytrvalá dešťová přeháňka, a tak jsme s napětím očekávali, zda se v sobotu dostaví alespoň ti nejvěrnější nadšenci. V pátek, během stavby modelu Hory Sv. Šebestiána v prostorách bývalé nádražní restaurace v Křimově, nás navštívil pan Helge z Chemnitzu. Přivezl si s sebou profesionální techniku a pořizoval detailní snímky zaniklé stanice v měřítku TT. Tyto fotografie se objeví v letních vydáních časopisu TT Kurier. Měl jsem tak jedinečnou příležitost sledovat fotografa při práci, která se v mnohém podobá našim vlastním aktivitám – například při tvorbě kalendáře. Naučil jsem se od něj několik užitečných triků, které rozhodně využiji při příštím focení. Na výsledné snímky se velmi těšíme.

Mezitím dorazila posádka šlapací drezíny ze Sudoměře. Drezínu jsme vyložili a uložili do výtopny, kde mohla odpočívat do sobotního programu. Ubytování jsme našli přímo ve staniční budově a společně s kluky z výtopny jsme večer zahájili taktickou „válečnou poradu“. Vše bylo připraveno – model postavený, drezina na místě a akce mohla začít. Rádi bychom poděkovali panu Sýkorovi za možnost ubytování v bočním rizalitu historické staniční budovy bývalé Buštěhradské dráhy. Pro nás, modeláře, to byl mimořádný zážitek – budovu známe do posledního detailu, protože právě její model aktuálně vzniká v našich modelářských dílnách.

V sobotu ráno 19. dubna odstartovala program první jízda historického motorového vozu M131.1513 „Hurvínek“ na trase do Chomutova a zpět. První návštěvníci dorazili už časně zrána a kolejový dvůr v Křimově se postupně zaplňoval. V 10 hodin jsme se sešli na náměstí v Hoře Sv. Šebestiána, kde už čekaly na čtyři tucty odhodlaných dobrodruhů. Ani nepříznivé počasí z předchozích dnů je neodradilo, přesto ještě netušili, jak náročná cesta je čeká. V čele s panem Lubošem Váněm jsme se vydali na cestu časem – připomněli si význam trati pro přepravu hnědého uhlí do Saska a společně se zasnili, jak to kdysi na nádraží vypadalo před výstavbou, po výstavbě, před válkou i po válce.

Po návratu do Křimova byla parkoviště už zcela zaplněná. Dorazil i pan železničář Našinec z Dubí ve své staré Škodovce, spolu s přáteli přijíždějícími ve stylovém Velorexu. U ohně se opékalo, živě diskutovalo a pohodovou atmosféru doplňovaly projížďky na šlapací drezíně, kterou v pravidelných intervalech střídal provoz motorové posunovací lokomotivy T211.1722 přezdívaného „Prasátko“. Matěj ze spolku Loko-motiv prováděl zájemce výtopnou, představoval současné projekty oprav motorových vozů a vagonů a přiblížil plány do blízké i vzdálenější budoucnosti. Návštěvníci se mohli občerstvit v bistru umístěném ve služebním voze.

Od 13 hodin se uskutečnila přednáška o historii traťové odbočky trati č. 137, kterou vedl jeden z vážených hostů – pan Ing. Jan Kadlec, autor řady knih o železniční historii Chomutovska. Zájemcům přiblížil nejen technické parametry tratě, ale také zajímavosti z její výstavby, dobové plány a osobní postřehy ze svého života. Přednáška stylově probíhala ve staniční budově v Křimově, konkrétně ve vstupní hale. V bývalé nádražní restauraci byl vystaven model stanice Hora Sv. Šebestiána. V modelovém světě zde probíhal čilý parní provoz souprav a vagonů Buštěhradské dráhy v provedení našeho spolku usTTi. Návštěvníci tak mohli nahlédnout do doby těsně před druhou světovou válkou a spatřit i objekty, které už dnes v reálném světě neexistují.

Závěrem lze říci, že akce se mimořádně vydařila. Přestože se kvůli mokrému terénu na pochod vydalo o něco méně účastníků než v minulých letech, celková návštěvnost byla velmi vysoká a po celý den panovala na nádraží v Křimově živá a přátelská atmosféra. Návštěvníci se mohli svézt historickým vozem také do nedaleké Kovářské a zpět.

Děkujeme obci Hora Sv. Šebestiána za finanční podporu provozu motorového vozu M131.1513 „Hurvínek“, stejně jako všem návštěvníkům a účastníkům letošního ročníku. Věříme, že se nám podaří v tradici pochodu po zaniklé trati pokračovat i v dalších letech, a že se nám program bude dařit rok od roku rozšiřovat. Naším snem je jednou přivítat parní lokomotivy z české i německé strany a navázat tak na tradici česko-německých setkání v Křimově. Tato historická krušnohorská trať si to rozhodně zaslouží – nejen jako vzpomínka na minulost, ale i na budoucnost – jako vznikající turistická trasa, která znovu ožívá na tělese dávno zapomenuté železnice.

poděkování: 

- za spolek usTTi.cz – ústěčtí modeláři pan L. Křenek a L. Kovář
- spolek Loko-motiv Chomutov, výtopna Křimov – P. Vondrášek, P. Mandys, M. Sulík, P. Svatoš, O. Vrba
- Ing. J. Kadlec – za přednášku o historii trati
- L. Váně – železniční historik – zeleznice.vanovi.net
- obci Hora Sv. Šebestiána – za finanční podporu
- M. Sýkora – za přístup a zázemí ve staniční budově Křimov
- Vlasta, Martina a Šárka Žákovy za pomoc za barem
- všem milovníkům přírody a nadšencům do železniční historie zaniklé odbočky trati z Křimova do Reitzenhainu

odkazy:

zeleznacesta.cz - web akce
fotogalerie - příprava - https://eu.zonerama.com/ustti/Album/13157631
fotogalerie - průběh akce - https://eu.zonerama.com/ustti/Album/13157703

jeden ze snímků od pana Helgeho pro časopis TT Kurier