Když vznikala myšlenka na výstavbu modulů železniční stanice Hora Svatého Šebestiána, bylo mému domácímu kolejišti Doupovské dráhy 35 let. Zdálo se, že jediným determinantem termínu dokončení stavby je čas s „finančním prostředkem“. Životní peripetie a křižovatky našich cest poslaly rozestavěné kolejiště nejdříve do garáže, odtud do sklepa a momentálně na půdu stodoly nového bydliště.
- fotogalerie domácího kolejiště Doupovská dráha - plán domácího kolejiště Doupovská dráha od M. Ferdiána - fotogalerie projektu modulové stanice Doupov - fotogalerie dobových obrazových materiálů - fotogalerie trati č. 164 z roku 2016
Následovala úvaha splnění letitého snu jinou formou. V klubu výhybky usTTi.cz jsme se domluvili o „snesení“ projektu domácího (pevného) kolejiště a přetransformování do modulové stanice dle norem FREMO. Modulovka se jeví jako nejlepší způsob modelového železničního stavitelství. Realizace stavby železniční stanice Doupov v podobě let 1932 až 1936 (epochy II), může začít.
Zajít si na nádraží s foťákem, notesem a metrem, odnést si podklady pro stavbu dnes již nejde. Do centra vojenského újezdu Hradiště, jak se tato lokalita oficiálně nazývá, nelze z důvodů bezpečnostních vstupovat a nenašli bychom zhola nic. Po nádraží se slehla zem stejně jako po celém městě.
Doupov (Duppau) je bývalé město nacházející se v okrese Karlovy Vary. Leželo v Doupovských horách v údolí říčky Liboc. V roce 1954 bylo zrušeno v souvislosti se vznikem vojenského újezdu Hradiště. Z původní zástavby města se dochovaly pouze některé osamocené budovy. foto : autor neznámý
A tak nezbylo nic jiného, než mezi lety 2003 – 2010 navštěvovat Národní archiv a dnes již také neexistující archiv ČD v Praze Libni.
V následujících dvou odstavcích jsou základní informace o historii trati, které se nám podařilo dopátrat a kronika stavby našeho modelu. Informace průběžně doplňujeme a aktualizujeme.
Historie trati a stanice Doupov
Když byla v roce 1902 prodloužena trať Kadaňských místních drah – Kaadner Lokalbahnen z Radonic do Doupova, znamenalo to přímé propojení tohoto poklidného okresního městečka přes Kaštice (Plzeňsko-březenská dráha – EPPK – k.k. privilegierte Eisenbahn Pilsen–Priesen-Komotau) na Plzeň a Žatec a o necelý rok později i přes Vilémov u Kadaně v Prunéřově na Buštěhradskou dráhu – Buschtěhrader Eisenbahn.
Výstavba proběhla v několika etapách:
- cukrovarská dráha (vlečka) k cukrovaru Krásný dvůr z Kaštic
- protažení dráhy do Radonic (cukrovar) přes Vilémov (uhlí)
- prodloužení tratě z Radonic do Doupova
- uhelná spojka Vilémova s Prunéřovem přes Kadaň
- Kaštice - Krásný Dvůr 18. 8. 1881
- Krásný Dvůr - Radonice u Kadaně 1. 1. 1884
- Radonice u Kadaně - Doupov 10. 11. 1902
- Prunéřov - Vilémov u Kadaně 1. 8. 1903
mapa : usTTi.cz 2024
Z pohledu provozu nebyla stanice Doupov tak využívána jako třeba Radonice nebo Krásný dvůr s cukrovary, či Vilémov a okolí s uhelnými doly. Hlavní komoditou byla přeprava zemědělských produktů, následně se přidalo nemalou mírou i uhlí. No a jak to na lokálních drahách bývalo obvyklé, byla přeprava cestujících jen tak mimochodem. Vlastní železniční stanice, jako i ostatní stanice Kadaňských místních drah byly budovány podle normálií kkStB – Císařsko-královských státních drah – kaiserlich-königliche Staatsbahnen, obvykle používaných pro malé lokální dráhy. To samé platí i pro objekty na trati.
Příčinou poválečného odsunu Němců z Doupova (kdysi okresního města) a proměny okolí ve vojenský prostor byl Doupov zlikvidován. Drážní objekty dnes již neexistují. Od 90. let nastal na celé trati výrazný útlum nákladní dopravy. Úsek Kadaňský Rohozec – Doupov neobsluhován a na přelomu 50. a 60. let byla trať snesena. Trať je dnes provozována jen jako rekreační s konečnou stanicí v Kadaňském Rohozci.
Stav trati z Kadaňského Rohozce směr Doupov v roce 2016 foto: usTTi.cz
Kronika stavby modulové stanice Doupov TT
Květen 2022 – Nakreslili jsme dle geometrického plánu 4 díly modulů. Zachovali jsme geometrii oblouků i výhybek.
Listopad 2023 – Dřevěné moduly jsme si přivezli ze Žamberku a poprvé je sestavili v našich domovských dílnách v Povrlech.
Listopad 2023 – Výhybky jsme nechali vyrobit na zakázku dle geometrie v Chebu u Karla z KK-Koleje. Pruty jsou od německé společnosti TT-filigran.