Práci s fotoaparátem, nastavení a obecně podmínkami pro focení modelů jsme se věnovali v článku fotografování modelu. Kvalita výsledného snímku závisí nejen na zkušenostech práce s grafickým editorem, ale také na citlivosti oka a vnímání estetiky. Dnes se podíváme na velmi zajímavý doplněk, který dokáže snímku vtisknout vůni páry, syčení, doutnání a přiblížit jej o další krůček blíže k realitě. Nazval jsem jej parním štetcem.
Nápad, že bych parní lokomotivy na našich snímcích mohl doplnit o to, co k nim neodmyslitelně patří – tedy pára z pístů parního stroje a kouř spáleného uhlí – jsem se zabýval již dříve. Vůbec mě ale tehdy nenapadlo, že řešení (aby to nějak vypadalo) bylo na dosah ruky. Přesněji na dosah několika klíčových slov zadaných do youtube. Také jsem si uvědomil, že existuje něco jako grafický editor Gimp a jak obrovský repertoár různých možností v sobě skrývá. Ne že bych jej v minulosti neznal, ale nyní jsem si vědom jeho výborných kvalit.
K vytvoření grafických efektů na fotografii používám grafický editor GIMP (https://www.gimp.org/). Jedná se o open-source grafický program, který umožňuje úpravu a retušování obrázků, tvorbu grafiky a další úpravy digitálních obrazů. GIMP je dostupný zdarma a nabízí širokou škálu funkcí podobných profesionálním programům pro úpravu obrázků, jako je Adobe Photoshop.
Než přejdeme k popisu toho, jak takový parní štětec funguje a jak jej vytvořit, měl bych se zmínit o tom, jak takové syčení, doutnání a rozpínání páry vlastně ve skutečnosti vypadá. Je velmi vzrušující prohlížet si znovu všechny knihy s obrázky parních lokomotiv a studovat je z úhlu pohledu páry a kouře. Zaměřit se na to, jak to syčí, doutná, jak se to chová když je to v pohybu nebo v klidu, jakou to má barvu, kdy je to bílé, kdy je to šedé a odkud to vlastně celé leze. Další důvod studia anatomie parních lokomotiv – krásné to téma.
zdroje studia : - kniha Anatomie parních lokomotiv - Hynek Palát - videa parních lokomotiv na youtube (např. Šlechtična 475.179) - fotografie parních lokomotiv v pohybu - nezprostředkované zkušenosti strojvůdců parních lokomotiv - vlastní pozorování
Studium páry je nutná podmínka k tomu, aby naše fotografie za použití parního štětce byly co nejrealističtější. Autentičnost se nevhodnými metodami použití parního štětce a nedostatkem zkušeností snadno může změnit v kýč. Nevkus může naopak znehodnotit i celkem hezký snímek. A tak budeme zkoušet, testovat, objevovat kombinaci nástrojů a nastavení štětce tak, aby se snímek realitě přibližoval. Univerzální postup bohužel neexistuje a ani existovat nemůže. Poradím vám ovšem několik tipů a triků, jak to udělat tak, aby to vypadalo hezky.
Jak vytvořit parní štětec?
Začneme tím, že si seženeme fotografii, na které je hezky zachycena pára nebo doutnající kouř. Čím více fotek budeme mít, tím lépe – je lepší si vytvořit parních štětců celou sadu. Můžeme je pak při úpravě fotky různě kombinovat.
Pro uživatele, kteří nejsou tak zkušení v práci s Gimpem doporučuji, aby si na youtube nastudovali základy práce s tímto programem (bez toho se nehnete i kdybyste dokázali štětec vytvořit). Je dobré shlédnout výuková videa, která vysvětlují vznik štětce krok po kroku. Já se insiroval tímto – Create Your Own Brushes for GIMP. Pro ty zkušenější jsem sepsal algoritmus v následujícím odstavci.
1. otevřít obrázek v Gimpu 2. ve vrstvách kliknout pravým tlačítkem a zvolit "přidat alpha kanál" 3. obrázek - režim - odstíny šedi 4. upravit křivky, vygumovat okraje oblaku 5. upravit - kopírovat viditelné 6. vytvořit novou vrstvu s černým pozadím (zvolit backround color) 7. přidat masku na tuto vrstvu - zvolit černá úplná průhlednost (ostatní vrstvy schovat tak, aby bylo pozadí průhledné) 8. upravit - vložit 9. zvolit barvy - invertovat 10. kliknout na sloučit vrstvu 11. kliknout pravým tlačítkem na vrstvu a dát použít masku vrstvy 12. zbývající vrstvy odstranit 13. oříznout vrstvu do správné velikosti 14. exportovat soubor jako *.gbr 15. nakopírovat do složky gimp2/share/gimp/2.0/brushes/ 16. v gimpu kliknout na refresh brushes
Jak pracovat s parním štětcem?
Pokud se vám úspěšně podaří vytvořit dva až tři parní štětce, můžeme se jím postupně naučit kreslit. Chce to trochu cviku a citu. Než se vám podaří vytvořit uvěřitelně vypadající páru, nějaký čas to zabere. Musíte experimentovat. Cílem je využívat kombinaci nastavení štětce při malování. Na následujícím obrázku jsou všechny parametry, které při kreslení budeme měnit.
Měníme parametry krytí (viditelnost), tvrdosti (rozmazání) a síly (sytost). Střídáme velikost stopy štětce a nastavujeme správný úhel. Do toho všeho měníme i barvu – pro páru světlé odstíny (až bílá), pro kouř spáleného uhlí odstíny tmavé. Jemnou kombinací odstínů šedi docílíme efektu stínování. A aby toho nebylo málo, můžeme měnit režim kreslení. Ukázky mých stop parních štětců je vidět na obrázku s modrým pozadím. Je zde kombinace všeho možného.
Je také dobré vytvářet na obrázku vrstvy třeba jednu pro páru z pístů, druhou pro kouř z komína a třetí pro zašpinění okolního vzduchu. Někdy se vám podaří vykouzlit páru tak, že tomu sami nevěříte. Stane se, že to přepísknete, vznikne megakýč a musíme gumovat. Je to jako když malujete obraz. Jen tomu dát trochu času, trpělivosti a výsledek se nakonec dostaví. Obrázky, které se vám líbí dnes mohou zítra po probuzení vypadat úplně příšerně. Stává se to a určitě se to bude stávat i do budoucna. Určitě se bude řešit dilema, zda je obraz lepší bez páry nebo s párou. V našem klubu máme jasno, pára se bude objevovat všude tam, kde ji budeme cítit 🙂
Stejnou metodou lze dotvářet fotografii o podnebí (mraky) nebo o světlo z petrolejových lamp. Fantasii se meze nekladou a můžete si kouzlit tak, jak chcete. A to je přece kouzelné!
Výřez z fotografie upravené parními štětci v programu Gimp (kombinace dvou stop a zašpinění vzduchu před staniční budovou). Grafická postprodukce proběhla v programu Zonerama (efekt vyvolat – Monochrome – Coffe + nastavení vinětace).