Provozní setkání sekce TT-ČSD klubu Zababov v Zákupech

V letošním roce model stanice Hory Sv. Šebestiána zavítal na ostré setkání již po páté ve své historii. Připraven na provoz lokomotiv klubové sekce TT-ČSD Zababov převážně motorové trakce. Příjemný provoz obohatila i nečekaná překvapení a jako každý rok i nějaké to UFO!

13. - 16. března 2019 - první provozní setkání v Zákupech
4. - 7. května 2019 - provozní setkání v Jaroměři
1. - 5. května 2020 - nulté provozní setkání v Povrlech
3. - 7. července 2021 - provozní setkání v Malých Svatoňovicích

Byl kýčovitý jarní a suchý den. V březnu, který pln vody měl by být, bez mráčku s absencí jakéhokoliv dramatu na obloze. Slunce ozařuje nás nebývale velkou silou, světlo rozptylováno prachem z písečných saharských dun. Ranní i večerní podívaná jest krásná a rudá. Odpoledne po práci vydal jsem se na místo činu, kde v přepravních boxech byly uchovány moduly u nádraží v České Lípě. V tichu a bezpečí, bez světla, písku a rudé oblohy. Připraveny k odsunu do Zákup.

Inverzní ráz počasí s nízkou vlhkostí. Teplo, sucho a slunečno. S monotematickou oblohou. Tento víkend se mi po horském trajdání nestýskalo – žil jsem několik dní jiný svět 🙂 Sesílám vodu na tuto zem.

Po příjezdu do Zákup jsme se dali do práce. Traťmistr Sáb a vozmistr Fárdy se vžili do role obyčejného traťového dělníka a pomohli při stavbě nádraží. Moduly jsme měli sestaveny rychle. Náš úsek do večerních hodin čekal na přátelé ze Slovenska, abychom mohli začít s propojováním traťových úseků. Je středa 23. března. Layout je obohacen o sekci N a TTe. Mluví se tu slovensky, německy, polsky a po česku. Skupinky zababováků postupně přijížděli a cvrkot cvrkal tak, jak jej důvěrně známe. Vrty vrty, bouchy bouchy, klik cvaky cvaky. Po setmění na obloze souhvězdí Blíženců – klap! Vše je spojeno. Zhasnout a spát. Další dny nás čeká šichta.

- fotogalerie ze stavby layoutu
- video ze stavby layoutu
- video z úvodního proslovu Petra Šimrala
- layout
- propozice Zákupy TT-ČSD zababov.cz

Druhý den ráno, za rozbřesku slunce, ranním rituálu a nákupu zásob na českolipském farmářské trhu ala deux et deux sont quatre mon amour opět jsem se s proviantem odsunul do Zákup. Tentokrát se vše propojovalo elektricky, natahovali se drátovody, telefonie a instaloval se pro naši traťovou větev pro nás zcela nový systém dorozumívání se mezi sousedními stanicemi Červený Kostelec a Litice. RGZM.bat – tato prapodivná zkratka v sobě skrývala celkem důmyslný program na odhlašování a přihlašování vlaků i s celým seznamem modelového dne. Ze začátku jsem byl skeptický, protože čumět do monitoru se mi fakt nechtělo a dávám přednost spíše komunikaci přes telefonii. Provozem touto formou jsem se sžil přibližně po půl hodině a neměl s ním absolutně žádný problém. Je super, že mi mozek pracuje skvěle. Dokáže se naučit zcela primitivní ovládání. Líbilo se mi vyhodnocení seznamu (minuty zpoždění apod.) Trošku mi chyběla možnost si data po modelovém dni vyexportovat na památku. Proto jsem si zaznamenával vše i papírově. Celý dojem ovšem kazila „modrá smrt“ v systému zapůjčených notebooků.

Po dlouhých hodinách se podařilo celé opus magnum hodit do provozu. Úvodní poradu měl Michal Hornych a Petr Šimral. Uvítání, rady, tipy, triky a pravidla, šup na večeři a hurá do provozu.

Válečná porada před spuštěním provozu. Druhý den se po večeři začalo jezdit.

Z hlediska provozu na následujících řádcích popisuji dění ve stanici Hora Sv. Šebestiána. Čas byl nastaven na 1:3 (zrychlen třikrát). Modelový den byl bohatý na nákladní vlaky, osobáky svištěly jeden za druhým a rychlíky jen projížděli. Dvakrát denně projel express. Manipulák přivezl šrot, vadné dřevo a jednou u skladiště stál i cibulák. Pryč s vagony! Vrchní vozmistr nechal na nádraží stát jen dva opleny a u rampy jsem měl přistaven kolejový jeřáb Korosi. Do stanice nebyl předem nahlášen žádný náklad na vykládku ani na nakládku. Na nádraží vyžaduji čisto a proto panovalo čisto. Prodlevy byly tak akorát a vychutnával jsem si ticho a klid na rozjímání. Situace, kdy jsem nemohl přijmout vlak byla snad jen jedna. Vše zvládnuto s noblesou. Chválím se.

- fotogalerie z provozu
- video z provozu

Jak je na zákupských setkání zvykem, občas se stane, že do stanice přijede nějaké to překvapení. To, že do své stanice Hora Sv. Šebestiána pustím lokomotivy naprosto nepřípustné pro trať 137 z Křímova do Reitzenhainu, samozřejmě zkousnu. Nejedná se o setkání, kde bych striktně vyžadoval provoz dle mého seznamu přípustných lokomotiv (není to mé setkání, je nás všech). Že mi do stanice přijede takové UFO jako ICE, to se mi ani nechtělo moc fotit. Velmi příjemně mě překvapil příjezd Komárka. To mé srdce zaplesalo. Typ motoráčku, který na tuto trať i toto nádraží patří. Za to moc děkuju! Odkazy na bohatou fotogalerii i video najdete v tomto článku nebo přes odkaz na našich stránkách.

Překvapení ve formě M124.001. Díky!

Vzhledem k tomu, že jsem noci trávil doma, nebyl jsem přítomen žádné železniční párty. Na kolejišti i mimo něj – na ubytovně. Z doslechu probíhali dlouhé diskuze do ranních hodin na téma špatně přestavená výhybka, hackerský útok naším šebestiánským boostrem (který vyhodil celý layout přibližně na 10 minut), zmrzlý železničář a podobné legendy. Z výrazů všichni poctivě zapařili. Tak to být má. Komunikace, sdílení společného prostoru, práce, zájmů a času. Kdo se umí bavit, baví se. Kdo ne, ať nejezdí. Nechť je na co vzpomínat. Už při pohledu na fotografie mám pocit skvělého zážitku! Když jsem se ptal ostatních na stravu, všichni si ji pochvalovali. Rád se tu zmíním o restauraci V podzámčí, kterou tradičně navštěvuji vždy, když je hlad v Zákupech. Denní spojení procházkou po krásném městě k renesančnímu zámku z 16. století, výborné jídlo, točené pivko a šup šup zpátky na šichtu.

Kostel svatého Fabiána a Šebestiána v Zákupech. Zdroj : nockostelu.cz

Tak to zesumírujeme z mého vlastního pohledu na věc :

++ tradiční setkání v krásném městečku Zákupy (s krásným kostelem sv. Fabiána a Šebestiána ze 16. století)
++ skvělý kolektiv lidí (Nkaři, TTe, TT-ČSD), moc rád jsem vás všechny zase po dlouhý době viděl a pokecal :)
+ noví lidé, nové nápady, nové obzory (nový člen klubu usTTi: Impress)
+ osvětlení haly - ranní i večerní stíny vrhané Sluncem na layout kolejiště vytvářelo ranní rosu na zaflokovaném terénu
+ většina modulů zelená, spousty zajímavých detailů
+ veřejnost může setkání sledovat i z tribuny
- i přes pohodlné a snadné ovládání RGZM dávám přednost mluvenému slovu formou telefonie
- málo parního provozu
- myslím, že propagace této akce by mohla být větší, je to lákadlo nejen pro Zákupy, nýbrž pro celý českolipský region
- nálety UFO

Díky za všechno, co jsem měl možnost s komunitou TT-ČSD během těchto pěti krásných dní prožít. Mám spousty nových nápadů a inspirace do další činnosti a jsem rád, že jsme spojeni stejným provazem – tedy láskou k železnici. Děkuji všem svým přátelům, kteří se přijeli podívat. Tak zase příště prdi! A koukejte makat na těch vašich stanicích!